Το TikTok έχει αρχίσει να αφήνει το αποτύπωμά του στο ιατρικό μάρκετινγκ, αν και ακόμα η πραγματική του προοπτική δεν έχει φανεί. Για την ώρα η τεράστια δυναμική του δεν αφήνει αδιάφορους τους παρόχους υπηρεσιών υγείας, που αναζητούν τρόπους να διεισδύσουν στη δημοφιλή πλατφόρμα και να αξιοποιήσουν τη δεξαμενή των χρηστών της, παρά την αρχική τους επιφυλακτικότητα.
Άλλωστε, η δημοφιλία του TikTok μία μόλις επταετία από την εκκίνησή του είναι αυταπόδεικτη και αυξάνεται με γοργούς ρυθμούς. Περισσότερα από 2 δισεκατομμύρια άτομα το έχουν ήδη κατεβάσει στα κινητά τους, αναδεικνύοντας το σε κορυφαία πλατφόρμα στις μικρότερες ηλικίες. Το 60% των χρηστών του είναι ηλικιών μεταξύ 16 και 24 ετών, ενώ το 80% μεταξύ 16 και 34.
Τι είναι όμως το TikTok και τι ακριβώς κάνει; Το TikTok ξεκίνησε στην Κίνα το 2016 και έγινε παγκόσμιο το 2018. Μέχρι το Σεπτέμβριο του 2021 είχε ξεπεράσει το 1 δισεκατομμύριο ενεργών χρηστών και είχε γίνει διαθέσιμο σε περισσότερες από 200 χώρες διεθνώς. Πρόκειται για το έβδομο μεγαλύτερο μέσο κοινωνικής δικτύωσης και επιτρέπει στους χρήστες να δημιουργήσουν μικρά mobile videos, 5 δευτερολέπτων έως 10 λεπτών, αξιοποιώντας φίλτρα, εφέ και μουσική.
Κι ενώ αρχικά το μόνο που δεν περίμενε να βρει κανείς στο TikTok ήταν μηνύματα περί υγείας, η αξιοπιστία της πλατφόρμας γύρω από τέτοια θέματα άρχισε να ενισχύεται, αφού όλο και περισσότεροι σοβαροί πάροχοι υπηρεσιών υγείας άρχισαν να το επιλέγουν ως κανάλι για να ενημερώσουν τους χρήστες.
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας –οπότε το TikTok απογειώθηκε- κάποιοι πάροχοι υπηρεσιών υγείας το χρησιμοποίησαν, για να μεταδώσουν με μεγαλύτερη ευκολία μηνύματα για τη δημόσια υγεία σε νεότερα κοινά, όπως η χρήση μασκών, άλλοι για να συνδεθούν με έτερους παρόχους και ορισμένοι για να αποκτήσουν μια περαιτέρω δυναμική σε μια δύσκολη περίοδο. Αυτό όμως ήταν μόνο η αρχή.
Τι δουλειά μπορεί να έχει λοιπόν ένας πάροχος υπηρεσιών υγείας στο TikTok; Για να μεταδώσεις πληροφόρηση στους νεότερους ειδικά για περίπλοκα θέματα όπως είναι η υγεία και τα φάρμακα, πρέπει να τους βρεις εκεί όπου… συχνάζουν, λένε οι ειδικοί. Και το TikTok είναι αυτή τη στιγμή το πιο δημοφιλές τους στέκι.
Ο ανάλαφρος χαρακτήρας μάλιστα της πλατφόρμας κάνει τους χρήστες λίγο πιο ανοιχτούς σε μηνύματα γύρω από την υγεία. Ποιος θέλει άλλωστε ένα ακόμα κήρυγμα για το κάπνισμα ή την παχυσαρκία; Το TikTok κάνει τη γνώση γύρω από την υγεία πιο διασκεδαστική, έτσι αν ένας γιατρός ή ένας πάροχος υπηρεσιών υγείας βρει έναν έξυπνο τρόπο να δώσει πέντε tips γύρω από μια ασθένεια, το μήνυμα μπορεί όχι μόνο να περάσει, αλλά και να μείνει στο μυαλό του χρήστη. Το περιεχόμενο του TikTok είναι αστείο, σύντομο και διασκεδαστικό και οι χρήστες αρέσκονται στο να καταναλώνουν περιεχόμενο από brands και άλλους δημιουργούς.
Το TikTok ξέρει τι αρέσει στους χρήστες και τι θέλουν να δουν. Ο αλγόριθμος είναι συντονισμένος με τον χρήστη, εμφανίζοντας σχετικό περιεχόμενο συνεχώς. Επίσης, δίνει τη σπάνια ευκαιρία οργανικής προσέγγισης, όταν τα brands δημιουργούν native περιεχόμενο σε σχέση με άλλες μεγαλύτερες, καθιερωμένες πλατφόρμες.
Το περιεχόμενο του TikTok μπορεί να παίξει παντού. Ένα βίντεο του για παράδειγμα μπορεί να αξιοποιηθεί σε feeds του Instagram και του Facebook, αλλά και σε stories, πολλαπλασιάζοντας την ισχύ του μηνύματός του.
Ο μοναδικός χαρακτήρας της πλατφόρμας δίνει την ευκαιρία πρόσβασης σε ένα κοινό που ένας πάροχος υγείας δεν θα μπορούσε να βρει πουθενά αλλού. Και σίγουρα όλοι αυτοί οι χρήστες θα χρειαστούν κάποια στιγμή φροντίδα για την υγεία τους.
Μέσω του TikTok μπορείτε ως πάροχος υγείας να έρθετε σε επαφή με τους ασθενείς και δη τους νεότερους. Βίντεο από γιατρούς για τη διατροφή, το άγχος, την σεξουαλική εκπαίδευση είναι ιδιαίτερα δημοφιλή μεταξύ των νέων χρηστών του TikTok.
Μπορείτε να δείξετε μια διαφορετική όψη της επιχείρησής σας, αγκαλιάζοντας τη χιουμοριστική πλευρά του TikTok, που χαρακτηρίζει σε μεγάλο βαθμό την πλατφόρμα. Θα σας βοηθήσει να φανείτε πιο σχετικοί και αξιόπιστοι σε σχέση με το κοινό όπου απευθύνεστε.
Έχετε επίσης τη δυνατότητα να σκεφτείτε έξω από το… κουτί. Με δεδομένο ότι το TikTok είναι το νεότερο μέσο κοινωνικής δικτύωσης, οι βέλτιστες πρακτικές δεν έχουν καθιερωθεί ακόμα. Αυτό δίνει τη δυνατότητα στην επιχείρησή σας να είναι δημιουργική, να κάνει κάτι διαφορετικό και να εκφράσει τη μοναδική της φωνή.
Όπως όμως και τα υπόλοιπα social media, το TikTok έχει και τα αρνητικά του: Μπορεί να αποτελέσει μέσο διασποράς ανακριβούς πληροφόρησης. Ενώ το TikTok είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για τους γιατρούς να εκπαιδεύσουν τους ασθενείς, μπορεί να είναι και εστία παραπληροφόρησης. Επίσης, το περιεχόμενο της επιχείρησής σας μπορεί να χάσει αξιοπιστία σε ένα περιβάλλον όπου όλα είναι ανάλαφρα και αστεία. Τέλος, χρειάζεται δέσμευση και χρόνος για τη δημιουργία καλού περιεχομένου και γνώση γύρω από αυτό.
Σε κάθε περίπτωση, αν δεν έχετε τη δυνατότητα ή το προσωπικό για αναρτήσεις στο TikTok, μην ξεγράφετε το μέσο. Με την αυξανόμενη δημοφιλία του και την επιρροή του στους νέους ανθρώπους είναι ένα κανάλι που πρέπει να έχετε από κοντά.
Αξιοποιήστε το ως πηγή για σχετικά θέματα, ώστε να κατευθύνετε το μάρκετινγκ σας γύρω από αυτό το περιεχόμενο. Αυτά τα θέματα μπορεί να σας δώσουν ιδέες για blogs, youtube videos ή αναρτήσεις σε άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Δείτε ποια είναι τα trends και φροντίστε να έχετε περιεχόμενο αξιόπιστο και εξειδικευμένο που να απαντά σε ό,τι κάνει trending. Μπορείτε επίσης να είστε ανά πάσα στιγμή ενημερωμένοι για τις ανάγκες των νεαρών δυνητικών πελατών σας.
Σε γενικές γραμμές, ακόμα κι αν διστάζετε, είναι σκόπιμο να αποκτήσετε έναν λογαριασμό στο TikTok και να διερευνήσετε τις δυνατότητές του και αφού το μελετήσετε, να μπείτε και πιο βαθιά στην αξιοποίησή του ή να αναθέσετε σε τρίτους να το κάνουν για λογαριασμό σας. Και ποιος ξέρει; Το μήνυμά σας ή οι υπηρεσίες σας μπορεί να φτάσουν να γίνουν εν μία νυκτί viral κι εσείς να τρίβετε τα μάτια σας.